De jutters van Texel



Mijn lievelingsmuseum is het juttersmuseum op Texel. Ik ken dat museum al van kleins af aan. In het juttersmuseum vindt je alles wat met de zee te maken heeft. Van reddingsboeien van vergane schepen tot oude pakjes sigaretten; van melkpoeder tot gevonden flessenpost; van wrakhout tot een liefdeskistje. Het museum is een groot woest en wild wonder kabinet vol goede maar ook tragische herinneringen aan de zee. Iedereen die van de zee houdt maar haar ook vreest moet het juttersmuseum zeker een keer in zijn leven bezoeken. De inmiddels beroemde Texelse jutter Jan Uitgeest heeft met de hulp van een aantal andere jutters het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora opgericht. Jutter Jan is altijd aanwezig en leidt zijn gasten allervriendelijkst en vol humor door zijn jutterspaleis. Het museum was vroeger een bloembollenbedrijf en is gehuisvest in de boerderij waar jutter Jan is opgegroeid. Vier grote schuren vol gejutte schatten. Elke schuur is tot de nok toe gevuld en ieder object vertelt een ander verhaal. Uren kun je door deze wereld dwalen en steeds weer een nieuw verhaal ontdekken. Want achter elk voorwerp schuilt een verhaal, wat jutter Jan je in geuren in kleuren kan vertellen. Het juttersmuseum is een grote inspiratie geweest voor mijn eigen reizend verhalenmuseum. Eigenlijk ben ik een soort verhalenjutter. Die de kusten van de wereld afstruint, op zoek naar wonderbaarlijke verhalen. Wist je dat 'jutter' komt van 'jatter' en dat er geen geschikte vertaling is voor dit woord in een andere taal. Als jij wel een goede vertaling van het woord jutter weet, wil je me dat dan emailen alsjeblieft? Jutter Jan vertelt me dat jutten iets typisch Nederlands is en dat er alleen juttersmusea bestaan op de Wadden eilanden. Het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora op Texel is de beroemdste. Het wrakkenmuseum op Terschelling is ook fantastisch. En er is ook nog een juttersmuseum op Ameland, maar daar ben ik nog nooit geweest. Als jij nog meer juttersmusea kent, waar dan ook ter wereld, laat je me dat dan ook weten? Wie weet dat ik er langs kan varen!

Wil je meer weten over dit museum kijk dan op hun website:
www.juttersflora.nl

Popular Posts